آمار سايت

عضو: 1056
مطلب: 122
سايت: 19
بازديدکنندگان: 2030876
Advertisement
 
باغچه جوق چاپ ايميل
(2 :مجموع راي ها)
نوشته شده توسط M.C.   
28 شهريور 1387,ساعت 15:29:24

باغچه جوق  

عمارت باغچه جوق-ماکو

در فاصله 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی ماکو-بازرگان، روستایی به نام باغچه جوق واقع شده که غرب و جنوب آن به دامنه کوه با صفای "چرکین" و چشمه ای به نام "کلیسه" منتهی می شود. در بخش جنوب شرقی آبادی مذکور، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق دیده می شود که مربوط به اواخر دوره قاجاریه و بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکوئی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفر الدین شاه بوده است.


ساختمان 2500 متري كاخ باغچه جوق در ميان باغي به مساحت 11 هكتار احداث شده و از شاهکارهای به جاي مانده از اواخر دوران قاجار است. به دليل ويژگيهاي ممتاز هنري و معماري، در سال۱۳۵۳، این اثر توسط دولت از وراث سردار خريداري و بعد از انجام تعميرات ضروري از سال ۱۳۶۴ براي بازديد عمومي آماده شد.

نمایی از باغچه جوق
نمایی از باغچه جوق

در حياط روبروي كاخ اولين چيزي كه جلب توجه ميكند كالسكه خاك گرفته سردار و جايگاه باشكوهي است كه از آنجا براي رعيتها سخنراني ميكرده و از تراس گچبري شده، با آجرهاي رنگي و پلكاني كه از دو سو، جايگاه را به حياط متصل مي كند تشکیل شده است. ساختمان كاخ بنايي است قرينه، نيمي ايراني و نيمي فرنگي و ديوارهاي هر دو قسمت با رنگ هاي طبيعي نقاشي شده اند. نيمه ايراني با گل و بوته و زنان و مردان دوران قاجار و نيمه فرنگي با نقش كاغذ ديواري خانه هاي روسي قرن 19 و نقش و نگارهاي اروپايي تزئين شده است.

نمایی از باغچه جوق
نمایی از باغچه جوق

طبقه اول بنا، سالن ناهارخوري است كه در نيمي از سقف آن سفرهاي ايراني با كباب و چلو و خورشت و دوغ و مردان ايراني نقاشي شده و در نيمه ديگر ميز، غذايي به سبك اروپايي با گل و شراب و شمع و زنان و مرداني فرنگي ترسيم شده است. ناهارخوري به سالن انتظار و محل پذيرش ملاقات هاي رسمي متصل است و در مركز بنا، حوضخانه اي آئينه كاري شده با ديوارهاي گچبري قرار دارد كه ساير بخش هاي كاخ، در پيرامون اين تالار مرتفع شكل گرفته اند.
راه پله ای كه از دو سوي بنا بازديدكنندگان را به اتاق خواب، دفتر كار و شاه نشين ها رهنمون مي شوند با مجسمه هايي سنگي تزئين شده اند و تمامي تالارها و اتاق هاي طبقه دوم دارای انواع و اقسام مبل ها و كمدها و ميزهايي است كه هريك حاصل هنر هنرمندان يك كشور فرنگي است. از مبلمان نئين لهستاني گرفته، تا كمدهاي منبتكاري اتريشي و مبلمان استيل فرانسوي و ميز آرايش آنالي خانم، همسر سردار و لوسترهاي برنزي و كريستال.

نمایی از داخل کاخ باغچه جوق
نمایی از داخل کاخ باغچه جوق

پنجره هاي رنگي، كاغذ ديواري هاي گران قيمت مخملين با طرح گل و بوته و پرده هاي اشرافي نيز، چشم هر بازديد كننده اي را خيره مي كنند. یکی از نکاتی که در مورد این کاخ بسیار ذکر شده؛ شیشه های استفاده شده در آن است که طبق گفته ها؛ بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی خاصیت حشره کشی دارد.
بخشي از باغ در پيرامون كاخ اصلي داراي طرحي از پيش انديشيده و تقريبا منظم و محصور است. اين محوطه توسط نرده هاي چدني زيبايي از ساير بخش هاي باغ جدا شده است كه تقريبا نقشي همچون اندروني ايفا مي كند. در بخش هايي از محوطه، آثاري از كف سازي سنگي باقي مانده است و در سمت غربي كاخ نيز نماي اصلي ساختمان حوض بيضي شكل ديده مي شود.
نماي خارجي بنا با مجسمه هاي گچي كه سردرها و نرده هاي گچي لبه بام را زينت داده اند، ساختمان سنگي يا آشپزخانه كاخ كه با سنگ هاي صيقلي و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ كه جوي آبي از آن به قسمت هاي مختلف باغ جاري است از ديگر ديدني هاي باغچه جوق به حساب می آید.

منابع:
anobanini
www (dot) chn (dot) ir
dashmacoo (dot) blogfa (dot) com
راهنمای گردشگری آذربایجان غربی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی
برگزيدن اين صفحه (521) | نقل قول اين مطلب | بيننده: 9304

  ارسال نظر

نوشتن نظر
نام:
ايميل:
صفحه اصلي:
عنوان:
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
نظر:



كد:* Code
من اين نظر را دوستانه جهت تماس ارسال ميكنم

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

Translator and Developed Farsi/Persian By Joomfa Team

تاريخ بروز رساني ( 06 مهر 1387,ساعت 12:52:37 )
 
< بعد

ساعت

118
میتوانید ماکو و شهرهای
دیگر را انتخاب کنید

نقشه منطقه ماكو 
در سايت MSN 
با امكان بزرگنمايي و چاپ

 

 

 

کلیه حقوق و قوانین این سایت به وب سایت ماکو سیتی تعلق دارد . طراحي قالب : کانون نیاز روز